معرفی سیمبل
رنو سیمبل | مشخصات کامل، طراحی، قیمت و قطعات کلیدی - رنو بانک
رنو سیمبل، سدانی کامپکت و اقتصادی از خانواده رنو، که در بازار جهانی به عنوان **نسل دوم رنو لوگان** شناخته میشود، از سال **۲۰۱۲ وارد خطوط تولید رنو و داچیا شد.** این خودرو برای اولین بار در سال **۱۳۹۱ (۲۰۱۲)** به صورت وارداتی توسط نگین خودرو به ایران راه پیدا کرد. هدف از عرضه سیمبل در ایران، ایجاد تمایز واضح با نسل اول لوگان (که در کشورمان با نام **رنو تندر ۹۰** محبوبیت داشت) بود. سیمبل با طراحی کاربردی، کابین جادار و هزینههای نگهداری مناسب، به انتخابی هوشمندانه برای رانندگی روزمره و خانوادهها تبدیل شد.
در **رنو بانک**، ما به عنوان مرجع تخصصی قطعات اصلی رنو در ایران، این راهنمای جامع را برای دارندگان سیمبل (نسل دوم لوگان) آماده کردهایم. با توجه به جایگاه و ارزش این سدان در بازار ایران، **(مدل ۲۰۱۷ حدود ۹۰۰ میلیون تومان در خرداد ماه ۱۴۰۴ که البته قیمتها همواره در حال تغییر هستند)**، سرمایهگذاری روی قطعات اصلی، هوشمندانهترین راه برای حفظ کیفیت، ارزش و ایمنی آن است.
جدول مشخصات فنی رنو سیمبل (نسخه ایران - تیپهای LE و PE)
ویژگی | مشخصات |
---|---|
سال ورود به ایران (نسل جدید) | از حدود ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) به بعد |
تیپهای عرضه شده در ایران | PE (نیمهفول) و LE (فول آپشن) |
نوع موتور | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی (K4M) |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سیسی |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۱۶ سوپاپ |
نوع گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
سیستم انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو (FWD) |
مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر/ساعت | حدود ۱۰.۹ ثانیه |
طول | ۴۳۴۸ میلیمتر |
عرض | ۱۷۳۳ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۱۸ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۳۴ میلیمتر |
وزن خالص | حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم |
حجم باک سوخت | ۵۰ لیتر |
طراحی کاربردی و اقتصادی: نگاهی به ظاهر رنو سیمبل
رنو سیمبل با ظاهری ساده، اما دلنشین و کاربردی، بیشتر بر روی جنبههای اقتصادی و فضای داخلی تمرکز دارد. این طراحی، آن را به یک سدان مناسب برای استفاده روزمره و خانوادههایی که به دنبال خودرویی مطمئن و کمدردسر هستند، تبدیل کرده است:
- جلوپنجره با خطوط ساده و لوگوی رنو: که حس سادگی و کارایی را منتقل میکند.
- چراغهای جلو با طراحی متعادل: بدون پیچیدگیهای زیاد، اما با کارایی بالا.
- خطوط جانبی ساده و یکدست: که به سیمبل ظاهری بدون ادعا و در عین حال قابل قبول میبخشند.
- فضای داخلی جادار: با وجود ابعاد کامپکت، فضای خوبی برای سرنشینان و صندوق عقب فراهم میکند که برای سدانهای خانوادگی مهم است.
- رینگهای با طراحی ساده و کاربردی: که با شخصیت کلی خودرو هماهنگ هستند.
سیمبل در رنگهای متنوعی به بازار ایران عرضه شد که به آن اجازه میداد تا با سلیقههای مختلف هماهنگ شود. طراحی آن، بیشتر بر دوام، اقتصادی بودن و رضایت طولانیمدت تمرکز دارد.
قلب تپنده: بررسی موتور رنو سیمبل (1.6 لیتری)
رنو سیمبل (نسخه ایران) مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری (K4M) است که با دوام و کارایی خود شناخته میشود. این موتور، مشابه موتور تندر ۹۰ در ایران است و قطعات آن به راحتی در دسترس هستند. برای حفظ عملکرد این موتور، آشنایی با قطعات کلیدی و نیازهای نگهداری آنها ضروری است:
- شمعها: نقش حیاتی در احتراق کامل دارند. استفاده از شمع اصلی رنو، ضامن عملکرد بهینه موتور است. (مشاهده شمعهای اصلی رنو)
- فیلتر هوا: ریههای موتور شماست که هوای ورودی را تصفیه میکند. فیلتر هوای اصلی، از ورود آلایندهها به موتور جلوگیری میکند. (مشاهده فیلتر هوای اصلی رنو)
- فیلتر روغن: پاککننده خون موتور (روغن) است. فیلتر روغن اصلی، کیفیت روغن را حفظ کرده و طول عمر موتور را افزایش میدهد. (مشاهده فیلتر روغن اصلی رنو)
- پمپ بنزین: تأمینکننده سوخت مورد نیاز موتور با فشار مناسب. خرابی آن میتواند به عملکرد خودرو آسیب برساند. (مشاهده پمپ بنزین رنو)
- کویل احتراق: ایجاد ولتاژ بالا برای جرقه زدن شمع. قطعهای مهم در سیستم برق خودرو.
- روغن موتور: انتخاب روغن موتور مناسب با مشخصات توصیه شده توسط رنو، برای روانکاری و خنککنندگی موتور حیاتی است. (مشاهده روغن موتور و گیربکس رنو)
نکات نگهداری موتور سیمبل:
سرویسهای دورهای منظم، استفاده از قطعات و سیالات اصلی و توجه به علائم هشداردهنده، عمر موتور سیمبل شما را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
انتقال قدرت: بررسی گیربکس رنو سیمبل (اتوماتیک ۴ سرعته)
رنو سیمبل اتوماتیک در ایران مجهز به گیربکس ۴ سرعته است که عملکردی روان و قابل اعتماد را برای رانندگی روزمره فراهم میکند. نگهداری دقیق و استفاده از روغنهای مخصوص خود برای این گیربکس، حیاتی است:
- روغن گیربکس: روغن گیربکس سیمبل، سیالی بسیار مهم است که تعویض بهموقع آن با روغن اصلی و مورد تأیید رنو، ضامن عملکرد صحیح گیربکس و جلوگیری از خرابیهای پرهزینه است. (مشاهده روغن گیربکس اصلی رنو)
- دیسک و صفحه کلاچ: در مدلهای دستی (که در ایران کمتر رایج هستند)، دیسک و صفحه نقش حیاتی در انتقال قدرت دارند. تعویض این قطعات با نمونههای اصلی و باکیفیت در زمان مناسب، از لرزش و آسیب به گیربکس جلوگیری میکند. (مشاهده دیسک و صفحه رنو)
نکات نگهداری گیربکس سیمبل:
تعویض منظم و به موقع روغن گیربکس و بررسی عملکرد آن، از بروز مشکلات رایج در گیربکسهای اتوماتیک جلوگیری میکند. توجه به هرگونه صدای غیرعادی یا لرزش در هنگام تعویض دنده بسیار مهم است.
ایمنی و راحتی: سیستم تعلیق و ترمز رنو سیمبل
سیستم تعلیق و ترمز سیمبل، نقش اساسی در راحتی رانندگی، پایداری خودرو و مهمتر از همه، ایمنی شما دارند. استفاده از قطعات اصلی در این سیستمها، ضامن عملکرد صحیح آنهاست:
- کمک فنر: جاذب ضربات جاده و حفظ پایداری خودرو. کمک فنر اصلی، رانندگی نرم و کنترلشدهای را تضمین میکند. (مشاهده کمک فنرهای اصلی رنو)
- بوش طبق و طبق: اجزای اصلی سیستم تعلیق که به کنترل چرخها و فرمانپذیری کمک میکنند. استفاده از بوش طبق اصلی، از صداهای مزاحم و فرسودگی زودهنگام جلوگیری میکند.
- لنت ترمز و دیسک ترمز: ضامن اصلی توقف خودرو. لنت و دیسک اصلی رنو، ترمزگیری قدرتمند، بیصدا و مطمئنی را فراهم میکنند. (مشاهده لنتهای ترمز اصلی رنو)
مغز متفکر: سیستم برق و الکترونیک رنو سیمبل
سیمبل نیز مانند سایر خودروهای مدرن، دارای سیستمهای الکترونیکی متعددی است که هر یک وظیفه خاصی دارند. سلامت این سیستمها به سلامت قطعات الکترونیکی آنها بستگی دارد:
- ECU (واحد کنترل موتور): مغز اصلی خودرو که عملکرد موتور را مدیریت میکند.
- سنسورها: قطعاتی که اطلاعات مختلف (دما، فشار، سرعت) را به ECU ارسال میکنند.
- کویلها: تبدیل ولتاژ پایین به ولتاژ بالا برای جرقه زدن شمع.
- سیمکشی و کانکتورها: اتصالات مطمئن برای انتقال صحیح سیگنالهای الکتریکی.
اهمیت قطعات اصلی در سیستم برق و الکترونیک:
استفاده از قطعات اصلی رنو در سیستم برق سیمبل حیاتی است. قطعات تقلبی میتوانند باعث اختلال در عملکرد سیستم، روشن شدن چراغهای هشدار و حتی آسیب به ECU شوند.
سوالات متداول (FAQ) درباره رنو سیمبل و قطعات آن
رنو سیمبل در چه سالهایی وارد ایران شد؟
رنو سیمبل به صورت وارداتی از حدود سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) وارد ایران شد. نسخههای فیسلیفت نیز از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ عرضه شدند.
فرق رنو سیمبل با تندر ۹۰ چیست؟
سیمبل نسل دوم لوگان (همان تندر ۹۰) است. اصلیترین تفاوتها در طراحی ظاهری (به خصوص نمای جلو و عقب)، کیفیت متریال داخلی و برخی امکانات رفاهی و ایمنی است. سیمبل ظاهر مدرنتری دارد.
گیربکس اتوماتیک سیمبل نیاز به تعویض روغن دارد؟
بله، گیربکس اتوماتیک سیمبل نیازمند تعویض منظم روغن با روغن مخصوص و اصلی است. توصیه میشود طبق دفترچه راهنمای خودرو یا توصیه متخصصین عمل کنید.
از کجا قطعات اصلی سیمبل را تهیه کنم؟
برای تضمین اصالت و کیفیت قطعات، همواره از فروشگاههای معتبر و تخصصی مانند رنو بانک خرید کنید. ما فقط قطعات اصلی رنو را عرضه میکنیم.