وبلاگ دیسک و صفحه
اگر دیسک و صفحه خراب باشد چه میشود؟
دیسک و صفحه یا کلاچ یکی از مهمترین قطعات خودروهای دندهای است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. خرابی آن میتواند تاثیر زیادی روی عملکرد خودرو و هزینههای تعمیراتی داشته باشد. در این مقاله با علائم خرابی دیسک و صفحه و پیامدهای آن آشنا میشویم.
علائم خرابی دیسک و صفحه
- سختی در تعویض دنده: مخصوصاً هنگام تعویض از دنده یک به دو یا دنده عقب.
- کاهش شتاب خودرو: به علت لیز خوردن کلاچ و عدم انتقال کامل نیرو.
- بوی سوختگی: ناشی از اصطکاک بیش از حد بین دیسک و صفحه.
- لرزش هنگام گرفتن کلاچ: نشانگر تاب داشتن یا ساییدگی دیسک.
- افزایش مصرف سوخت: به دلیل راندمان پایین انتقال نیرو.
چه مشکلاتی ایجاد میشود؟
در صورت عدم تعویض بهموقع دیسک و صفحه، احتمال آسیب به گیربکس، بلبرینگها و حتی موتور خودرو وجود دارد. همچنین رانندگی در ترافیک یا در مسیرهای کوهستانی برای خودرو مشکلساز خواهد شد.
چه زمانی باید دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟
بهطور معمول، دیسک و صفحه بسته به نوع رانندگی و کیفیت قطعات، بین 80 تا 150 هزار کیلومتر باید تعویض شوند. اما اگر علائم بالا را زودتر مشاهده کردید، تعویض زودهنگام بهتر از خرابیهای سنگینتر خواهد بود.
جمعبندی
خرابی دیسک و صفحه خودرو را نباید دستکم گرفت. با آگاهی از نشانهها و تعویض به موقع این قطعه، از آسیبهای جدی به سایر قسمتهای خودرو جلوگیری کرده و عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید.
اگر صاحب خودروهای رنو ال ۹۰، ساندرو، کپچر، سیمبل، مگان یا داستر هستید و به دنبال دیسک و صفحه اورجینال هستید، رنو بانک با قطعات اصلی رنو و والئو همراه شماست.